Less is more

falls

Dragii mei, hai sa ne reamintim cei trei piloni ai performantei sportive: antrenamentul corect, alimentatia corecta, odihna corecta. Primele doua nu fac obiectul discutiei de acum, s-a tot vorbit despre ele. Despre odihna as vrea sa spun, iar, cateva cuvinte, pentru ca, inclusiv la antrenamentul de azi-dimineata, am observat cum nu vrem sa intelegem ca daca nu ne refacem bine, riscam accidentari. Deci, lucrurile stau asa: 25-30 de ani ne ducem viata linistit, intre reperele job, mancare, masina si, dintr-o data, ne apucam sa facem sport. Ne inscriem la vreun curs, ne luam un profesor (in cazul fericit), una peste alta, incercam sa rupem usa, cu tot ce n-am facut pana acum. Si, in loc s-o luam incet, progresiv, intelegand ca organismul are nevoie de timp pentru a functiona in alt registru – efort, stres, fiziologie modificata, etc, tragem cat putem de tare, c-asa ne-a spus noua prietena, ca ea se simte senzational dupa o saptamana de sport si parca si se vede mai bine abdomenul. Ca atare, dupa doua saptamani de efort sustinut, in care ne-am antrenat mai mult decat am dormit, ne plangem ca nu ne trece febra musculara, ca ne dor genunchii, ca diverse. Si, in loc sa reducem turatia, ne apucam sa dam vina, ba pe asfaltul din herastrau (am auzit ca alergarea pe asfalt e periculoasa, draga), ba pe numarul de repetari, ba pe veverita care ti-a taiat calea si-a trebuit sa faci vreo miscare brusca. Singurul lucru pe care nu vrem sa-l luam in calcul este ca, uneori, trebuie sa ne mai si oprim, sa ne odihnim, sa lasam timp organismului sa se refaca. Cu cat esti mai incepator, cu atat iti trebuie mai mult timp de refacere. Vrei sa fii asemenea unui sportiv de performanta, dar nu realizezi ca baiatul ala, uneori, doarme mai mult decat se antreneaza. E simplu: daca nu lasi timp muschiului, tendonului, sa se refaca, nu ai progres. Mai mult, se instaleaza oboseala cronica, apare supraantrenamentul si, mai grav, risti accidentari, rupturi pe care ai fi putut sa le eviti pocnind din degete. Daca eu te rog ca azi sa te odihnesti, stiu de ce-ti cer asta. Nu faci asta, nu vreau sa te-aud spunandu-mi ca nu-ti trece febra. Lasa ideea cu febra trece prin miscare, aici vorbim de supraantrenament. Daca te-ai ridicat acum doua saptamani de la volan, iar acum faci 5-6 zile de antrenament pe saptamana, iar eu iti spun sa faci doar 3-4, e riscul tau. Nu e cazul sa ne pierdem in consideratii anatomo-fiziologice, literatura abunda in argumente in favoarea timpului de odihna. Tine minte un singur lucru: uneori, less is more.

